Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Intersectoraal samenwerken is vandaag een ingeburgerd begrip in het landschap van welzijn, wonen en zorg. Hulpverleners uit verschillende sectoren werken samen om kwetsbare cliënten te begeleiden in alle domeinen van het leven. Veel mensen hebben immers een combinatie van problemen, wat expertise vergt op verschillende terreinen. Eén hulporganisatie alleen kan daar geen afdoend antwoord op bieden. Om de kwaliteit van de zorg en ondersteuning te verbeteren, is samenwerking noodzakelijk. Dit cahier brengt meer dan twintig voorbeelden uit de praktijk in beeld. Elke samenwerking is anders: andere doelgroepen, andere werkvormen, andere thema's, andere intensiteit. De centrale vragen zijn: ' Hoe komt een kwalitatieve samenwerking tot stand?', 'Welke vuistregels leiden tot een positief verhaal?', 'Welke modellen bestaan er?', en 'Wat zijn de voorwaarden op het niveau van de cliënt, de hulpverlening, de organisatie en het beleid?'
Hulpverlening --- Samenwerking --- Sectoriële analyse --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk
Choose an application
Agressie is bij mensen met een verstandelijke beperking niet wat het lijkt. Interessanter is het om te kijken waar dit gedrag vandaan komt, en dat lees je uitgebreid in de ervaringsverhalen in deze bundel. In deze tweede herziene druk nieuwe bijdragen over de invloed van de omgeving, hoe stress ontstaat en wat dit met je doet. Deze kennis in combinatie met een warm contact en goed kijken naar wat iemand nodig heeft, prettig vindt of juist vervelend, helpt problematisch gedrag voorkomen. Zo vertellen begeleiders hoe ze dit doen bij mensen met een licht verstandelijke beperking en bij mensen met ernstige beperkingen en moeilijk verstaanbaar gedrag. Uiteindelijk gaat het om anders leren kijken naar de noodkreet van cliënten, waarvoor je in deze uitgave ook verwijzingen naar relevante methodes vindt.https://www.standaardboekhandel.be/p/verstandelijke-beperking-agressie-9789492711748
667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Agressie --- Gedragsprobleem --- Hulpverlening
Choose an application
Social policy and particular groups --- Belgium --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 365.264 --- Personen met een mentale handicap --- Instellingen --- Wonen
Choose an application
Z++93/12 --- Z82-311.4 --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Autisme --- 462.4 --- autisme --- Autistische kinderen --- 870 --- proza --- prose
Choose an application
De zorg voor mensen met een verstandelijke beperking heeft de afgelopen decennia een aardige ontwikkeling doorgemaakt. Daarbij hebben mensen steeds meer inspraak gekregen in hoe ze hun leven inrichten, ook als dit soms ongezondere keuzes zijn. Dat geeft dilemma?s voor hun begeleiders: hoe help je mensen bij een leefstijl die geen schadelijke gevolgen heeft voor hun gezondheid? Wat is eigenlijk gezonde voeding? En wat doe je bij mensen die eten weigeren? Bij de steeds ouder wordende cliënten en mensen met ernstige beperkingen kunnen kauw- en slikproblemen en andere lichamelijke beperkingen zowel het eten als bewegen ook nog eens moeilijker maken.Gezond leven is voor ons allemaal belangrijk, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat voor mensen met een verstandelijke beperking gezond blijven meestal niet vanzelfsprekend is. In deze bundel delen bevlogen professionals hun kennis over hoe je een gezonde leefstijl bevordert en interventies die hiervoor zijn ontwikkeld op basis van onderzoek bij en met mensen met een verstandelijke beperking.(https://www.standaardboekhandel.be/p/verstandelijke-beperking-leefstijl-9789492711915)
Persoon met een verstandelijke handicap --- Identiteit --- Bewustzijn --- Zelfstandigheid --- Zelfbewustzijn --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Zelfregie --- Levensstijl --- Voeding --- Beweging --- Gezondheid --- Gezondheidsopvoeding
Choose an application
Magali De Reu kreeg op jonge leeftijd de diagnoses autismespectrumstoornis en ADHD, waardoor ze werd overspoeld met labels die suggereerden dat ze zonder begeleiding nooit een normaal leven zou kunnen leiden. Maar Magali besloot om haar zwaktes en beperkingen om te vormen tot kansen en opportuniteiten. In haar eerdere boek, Aut of the box, deelde ze openhartig haar persoonlijke ervaringen. Nu gaat ze nog een stap verder met Allemaal autcasts, waarin ze een frisse kijk geeft op autisme en ADHD, en hun verband met trauma.Geschreven vanuit Magali's eigen ervaringen laat het boek zich kenmerken door levendige wetenschappelijke inzichten, inspirerende anekdotes en krachtige getuigenissen van anderen. Magali biedt waardevolle hulpmiddelen aan voor mensen met AuDHD en hun omgeving, met als doel een andere benadering en een inclusievere samenleving te bevorderen.https://www.standaardboekhandel.be/p/allemaal-autcasts-9789463373371
667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- autisme --- ADHD --- Autismespectrumstoornis --- Psychotrauma --- Developmental psychology --- autismespectrumstoornis (ASS) --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Orthopedagogics
Choose an application
26 p.
autisme --- Dutch literature --- Psychiatry --- ouders-kind relatie --- Sociology of health --- Autisme --- Ouders --- Verslagen --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 462.4 --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Verslag --- Gesprek --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Over autisme is lange tijd heel ingewikkeld gedaan. Dat is begrijpelijk, want de wereld van mensen ' kinderen ' met autisme lijkt er heel anders uit te zien. Leraar, zorgcoördinator, schoolleider,'zullen vele kenmerken van leerlingen beter kunnen plaatsen naarmate zij meer afweten van autisme. In feite worden de begeleiding en het onderwijs van de leerlingen bepaald door de leerlingen die een kenmerk hebben uit het brede spectrum van autisme. Zo zal de leraar die begrijpt waarom een leerling een bepaald verdrag vertoont, minder geneigd zijn om het de leerling kwalijk te nemen en er zich minder aan storen of boos op hem worden. Het boek geeft praktische, theoretische en ook ethische informatie omtrent de omgang met leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs. Vele leerlingen met autisme hebben het erg moeilijk zolang hun opvoeders en opleiders onvoldoende weten wat autisme inhoudt. (Bron: covertekst)
667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 773 Secundair onderwijs --- Autisme --- 462.4 --- Inclusief onderwijs --- Secundair onderwijs --- 376.44 --- Autisme ; kinderen ; onderwijs --- Autistische kinderen --- Onderwijs --- Kinderen met gedragsproblemen
Choose an application
Verslaving geeft een gelukskick, maar gaat uiteindelijk ten kosten je geluk. Mensen met een (licht) verstandelijke beperking zijn extra kwetsbaar voor verslaving. het kost hen moeite om hun leven vorm te geven, en bij faalervaringen ligt middelenmisbruik op de loer. Gelukkig gloort er hoop voor deze doelgroep, want verschillende sectoren slaan de handen ineen. Tijd dus voor een overzicht van deze nieuwe kennis.Zorgprofessionals uit de verstandelijk gehandicaptenzorg vertellen in deze Klik Kennispocket over:Wat is verslaving, wat gebeurt er in de hersenen bij iemand die verslaafd is?Waarom zijn mensen met een verstandelijke beperking extra kwetsbaar voor verslaving?Veel gewone afkickprogramma's werken niet bij mensen met een verstandelijke beperking. Welke methodes werken eigenlijk wel?Met welke basishouding bied je cliënten de beste kansen om van desastreuze gewoontes af te komen?Hulpmaterialen bij het afkicken.https://www.standaardboekhandel.be/p/verstandelijke-beperking-verslaving-9789492711373
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|